Retail Kitchen

Coldenhovenseweg 46

6961 EE    Eerbeek

0651542222

Fred@retailkitchen.nl

K.v.K. 52264297

© 2018 Retail Kitchen - Fred Rutgers

  • Twitter Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Black Facebook Icon

April 11, 2019

March 23, 2018

Please reload

Recente berichten

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Uitgelichte berichten

Als je wilt scoren moet je begeerte opwekken!

January 15, 2018

 

Ik hoor nog steeds winkeliers klagen dat het in de winkelstraat een strijd is om het hoofd boven water te houden. Het internet is de nekslag voor de winkelier en de consument is koopmoe!

Voor een deel klopt dit. Klanten hóeven niet te kopen, dat doen ze alleen als ze er zin in hebben. En als jij er als winkelier niet in slaagt om die klant enthousiast te krijgen, er niet in slaagt om zijn begeerte op te wekken, dan gaat de omzet inderdaad aan je neus voorbij.

De grote comeback van de winkelstraat is nu begonnen!

Na jaren tegenvallende omzet en teruglopende bezoekersaantallen ziet het er nu naar uit dat de winkelstraat bezig is met een behoorlijke comeback. Consumenten hebben inmiddels ontdekt dat het internet ook niet alles is. Niemand gaat gezellig een middagje online shoppen met vriendinnen. Klanten zij bezig om de winkelstraat opnieuw te ontdekken, maar dan moet er wél iets te ontdekken zijn! De alom tegenwoordige standaard formulewinkels maken de klant niet meer enthousiast. Nee, zoals ik al vaker heb geroepen zijn het de onafhankelijke speciaalzaken die de nieuwe Local Hero’s van de winkelstraat worden. De zelfstandige winkels met een mooi concept en een unieke beleving.

Vandaag trof ik weer een mooi voorbeeld daarvan. Onlangs beweerde iemand nog dat de groenteman geen toekomst meer heeft, nou niets is minder waar! Vandaag kwam ik zomaar in een niet eens al te groot dorp in Oost Nederland een groentespeciaalzaak tegen waar het water mij uit de mond liep. Ik had helemaal niet het plan om groente of fruit te kopen totdat ik dit zag.

 

Als ik eerlijk ben heb ik nog nooit een groentewinkel gezien met zo’n enorm assortiment en een presentatie waarvan je spontaan trek krijgt. Klanten kunnen zelf bakjes vol scheppen en uit begeerte heb je de neiging meer te kopen dan je van plan was.

 

In dit groente en fruit paradijs maken ze het je wel heel erg gemakkelijk om je dagelijkse portie te eten of te drinken. Alles vers bereid tot zelfs een milkshake met vers fruit! Helemaal goed. Vier vrolijke medewerksters gaven mij het gevoel dat ik meer dan welkom was en deden er alles aan om mij perfect te helpen. Het gevolg was dat ik ruim 20 Euro heb uitgegeven terwijl ik dat niet van plan was. De verleiding was gewoon te sterk. En dat is dus de kunst van het runnen van een winkel! Als meer winkeliers ervoor gaan om in hun branche net zo innovatief te worden, dan komt het allemaal best goed in de winkelstraat. We moeten gewoon de winkel opnieuw uitvinden. We moeten winkelen weer leuk maken en ervoor zorgen dat we iedere dag opnieuw de verwachtingen van de klant overtreffen. Zoals ik hier nu vertel over mijn ervaring in deze winkel, zo zal menig consument ook een dergelijk verhaal over deze winkel vertellen aan zijn vrienden en familie. Dat was overigens in deze winkel prima te merken want het was er ook opvallend druk.

Voor dit soort winkels zie ik nog heel veel mogelijkheden!

Ik ben ervan overtuigd dat met dit soort winkels er wel degelijk goede mogelijkheden zijn in plaatsen waar inmiddels geen groentewinkel meer is. Als de producten zo verleidelijk worden gepresenteerd als hier, weet ik zeker dat consumenten voor de verleiding zullen bezwijken en dat de ondernemer een gezonde omzet kan realiseren. Dat geldt zeker niet alleen voor deze branche. Iedere branche biedt kansen voor ondernemers die buiten de gebaande paden durven te stappen, want alleen daar kunnen klavertjes vier groeien. Ook hier blijkt dus weer dat je geluk wel degelijk zelf kunt afdwingen. Als je als winkelier vast blijft zitten in je oude vertrouwde winkelconcept dan moet je het niet raar vinden als de consument uitgekeken raakt op jouw winkel. Dat is dan niet de schuld van het internet, ook niet van de crisis, maar dat is gewoon de harde realiteit van Corporate Darwin. Wie zich niet aanpast aan een veranderende behoefte van de consument zal uitsterven!

Succes ligt dus buiten je comfortzone!

Heb jij dus het lef om buiten je comfortzone te treden, en ben je creatief genoeg om jezelf en je bedrijf opnieuw uit te vinden zodat je jouw klanten weer verrast en je de concurrentie in

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Volg ons

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Archief
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square