Retail Kitchen

Coldenhovenseweg 46

6961 EE    Eerbeek

0651542222

Fred@retailkitchen.nl

K.v.K. 52264297

© 2018 Retail Kitchen - Fred Rutgers

  • Twitter Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Black Facebook Icon

April 11, 2019

March 23, 2018

Please reload

Recente berichten

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Uitgelichte berichten

De wereld verandert steeds sneller! Jij ook?

October 23, 2019

Kom jij nog mee in de ontwikkelingen?

 

De retailontwikkelingen gaan steeds sneller. De mogelijkheden lijken grenzeloos, consumentengedrag verandert ook steeds sneller. Helaas zie ik dat heel veel retailers, en niet te vergeten ook merken en in- en verkooporganisaties worstelen om in te spelen op de veranderende omstandigheden.

 

Onlangs was ik weer eens op studie- c.q. ontdekkingsreis en heb ik weer veel mooie nieuwe ontwikkelingen gezien. Vooral runshopping lijkt een nieuwe megatrend.

Kleinere winkels, minder personeel, sterkwisselend aanbod en kassaloos afrekenen zijn hier de steekwoorden.

Geen compleet aanbod meer, maar op basis van dataanalyse wél precies wat de klant zoekt op dat moment op locaties met heel erg veel traffic.

Wat te denken van een supermarkt die jou laat kiezen uit slechts 3 maaltijdpakketten per dag. Je hoeft niet eens meer zelf te verzinnen wat je straks gaat eten. Alles wat je mee neemt hoeft niet meer langs de kassa, maar gaat direct van je creditcard. Personeel loopt er alleen nog om vragen te beantwoorden en de schappen aan te vullen. en Morgen kan het aanbod alweer behoorlijk zijn veranderd met weer een geheel nieuw menu van de dag! En nu je er toch bent, je neemt gelijk even die paar kleine dingen mee die je nu nodig hebt. Die grote wekelijkse boodschappen doe je wel op je gemak als je tijd hebt in de grote winkel.

 

Dat is een trend die nu ook overslaat naar andere branches!

 

Er komen steeds meer winkels die 6 keer per jaar bijna geheel van assortiment wisselen en die heel sterk durven kiezen wat ze wel en niet verkopen. Ook hierbij speelt slim gebruik van Big Data een enorme rol. Ze kennen hun doelgroep en durven daarbij ook echte keuzes te maken. Ze durven in te spelen op de echte trend van het seizoen.

 

 

 

Wat te denken van bijvoorbeeld een speciale Halloween winkel, of een winkel voor Sinterklaas met 50% van de winkel vol letters en speculaas in alle denkbare soorten en de andere 50% vol met originele cadeautjes. Als Sint het daar niet kan vinden, dan is het er gewoon niet!

En wat te denken van de schatkamer van de kerstman met echt alles voor kerst. En dan ook echt verrassend qua aanbod. Hyperspecialisatie en maximale ontzorging.

Een uniek aanbod. Super gepresenteerd met een uniek verhaal, niet bijna goed, maar gewoon perfect. Durven wij dat hier in Nederland ook? In het buitenland is het inmiddels enorm in opkomst!

 

Merken en leveranciers moeten ook meebewegen!

 

Hoe wil jij als merk dat jouw aanbod verkocht gaat worden?

 

Hoe wil jij dat consumenten en retailers jouw merk ervaren? Wat is jouw verhaal? Wat gaat jouw distributiestrategie worden? Als leverancier heeft het geen zin meer om jouw retailers helemaal vol te proppen met onverkoopbare handel. Pas als jij handel hebt die de retail ook echt winstgevend kan verkopen kun jij volgend seizoen weer scoren.

Ga eens wat vaker als team in gesprek. Merken en retailers moeten samen ervoor zorgen dat ze bieden waar de consument naar zoekt. Je moet die consument verleiden met het juiste assortiment op het juiste moment op de juiste plaats. Daarbij moeten retail en handel meer en slimmer samenwerken.

De koopdrang bij consumenten is niet meer zoals vroeger! Ze willen best geld uitgeven en kunnen dat ook. Maar waarom zouden ze dat vandaag bij jou doen? Waarom zouden ze nu hun stoel uitkomen om bij jou te kopen? En roep nu niet dat dat komt omdat ze alleen nog online kopen tegen de laagste prijs, want het gaat echt niet alleen om de laagste prijs. Het gaat vooral om de beste deal! Als jij geen unieke propositie hebt en jouw toegevoegde waarde niet duidelijk en waarneembaar kunt maken, waarom zou ik dan bij jou kopen?

Heb jij echter wel een bijzonder aanbod en heb jij precies wat ik zoek voor de prijs die ik ervoor over heb, dan ben ik als consument opeens bereid om best veel moeite te doen om bij jou mijn behoefte te laten bevredigen. Hoeveel mensen rijden niet stad en land af om een bijzondere aankoop te doen?

 

Ga jij afwachten of ga jij ondernemen?

 

Veranderen en inspelen op trends is vaak eng. De invloed van nieuwe trends en technologie wordt op de korte termijn vaak overschat, maar op de lange termijn meestal onderschat, maar is dat echt een excuus om nu niets te doen en af te wachten? Hoe volg jij de trends zodat je hier bewust beleid op kunt maken? Of gaat het zo goed dat jij toch rustig door kunt gaan zoals je doet?

Ik denk dat een echte ondernemer niet moet afwachten maar zelf de touwtjes in handen moet nemen om zijn koers en toekomst te bepalen. Wat denk jij?

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Volg ons

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Archief
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square